"> Markkinointi-ideoita pienyrityksille – Tamperren yrittajanaiset

Markkinointi-ideoita pienyrityksille

Onko sinulla pienyritys tai suunnitteletko sellaisen perustamista? Sinulla on tässä vaiheessa varmastikin businessidea valmiina, kenties olet jo saanut tuotannonkin käyntiin tai tehtyä jo vähän myyntiä; mutta miten on markkinoinnin laita? Suunnitelma, ideointi, budjetointi – onko tämä puoli vielä hieman hakusessa? Ei hätää, sillä apua on kyllä saatavilla. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää se, kuinka olennaista menestymisen kannalta on myös tehdä suunnitelma markkinointia varten. Kyllä, se vaatii työtä, ehkä näkemyksien hankkimista konsulteilta, työkalujen käyttöönottamista ja aivoriihien pitämistä, mutta se tulee olemaan sen arvoista. Mennäänpä vilkaisemaan, mitä markkinointisuunnitelmaan sisältyy, ja mitä ideoita löydämme.

Markkinointisuunnitelman runko

Jokaisen yrityksen markkinointi on hyvin yksilöllistä, mutta jokaisessa markkinointisuunnitelmassa on aina hyvinkin samantyyppisiä asioita. Kun toimii eräänlaisen perusmallin mukaan, silloin pystyy kohdistamaan tekemisen oikein ja toimii järjestelmällisesti. Ensin kannattaa tehdä tilanneanalyysi. Määrittele itsellesi tuotteesi, palvelusi, käyttämäsi asiantuntijat, ja kuvaile kaikki yrityksesi heikkoudet, vahvuudet, uhat ja mahdollisuudet. Seuraavaksi määrittele mikä on pääkohderyhmäsi, ja mitkä ovat muut tärkeät kohderyhmäsi. Kuvaile ne yksityiskohtaisesti; keitä ja millaisia ihmisiä he ovat, missä ja miten he asuvat, ja niin edelleen. Nyt on vuorossa myyntisuunnitelma: miten tulet konkreettisesti myymään palvelusi ja tuotteesi, esimerkiksi verkossa, kivijalkaliikkeessä, messuilla, sekä myös miten asiakkaat tulevat tekemään ostoksensa. Tämän jälkeen onkin aika hahmotella markkinoinnille tavoitteet ja toiminta, ja myös miettiä, millä taktiikoilla ja työkaluilla voit tavoitteet saavuttaa. Lopuksi vielä taloudellinen puoli haltuun: todellinen käsitys yrityksen taloustilanteesta sekä markkinointibudjetin laatiminen ja sen kuvaileminen kuinka paljon konkreettisesti voit käyttää yrityksen markkinointiin. Kun tämä kaikki on tehty, voidaan alkaa tehdä yksityiskohtaisempia suunnitelmia siitä, mitä markkinointikanavia aiotaan käyttää, millä tavalla ja laajuudella, ja paljonko rahaa voidaan mihinkin osa-alueeseen käyttää.

Ideariihi

Mitä kaikkia ideoita nyt sitten löytyykään pienten yritysten markkinointiin? Totuus on, että varsinkin alkuvaiheessa iso osa rahavaroista uppoaa varaston hankkimiseen, vuokrakuluihin, ehkä palkkoihin. Nyt kannattaa käyttää hyödyksi internettiä, ja perustaa oma yritysprofiili tai muutamakin sosiaaliseen mediaan. Mitä eri kanavia somessa sitten on? Otetaan aluksi Facebook. Kun alat postaamaan markkinointisisältöä sen kautta, avainsanoja ovat säännöllisyys ja johdonmukaisuus. Kun postaaminen on säännöllistä, ihmiset alkavat suorastaan odottaa sisältöäsi, ja kas, näin olet saanut sitoutetuksi potentiaalisia asiakkaita profiilisi seuraajiksi. Hyvät kuvat kaipaavat rinnalleen myös jouhevaa tekstiä ja tarinaa, ja niinpä seuraajat ovat entistä innokkaampia lukemaan sinusta, työprojekteistasi ja päivän haasteistasi. Jos valitset Instagramin markkinointikanavaksesi, siellä voi postaaminen olla sitten jo hiukan vapaampaa ja rennompaa. Kannattaa miettiä tarkoin mitä laittaa hashtageiksi: niiden pitäisi olla suoraan suunnattu kohderyhmälle ja mahdollisille asiakkaille.

Hyvin monet markkinointialan asiantuntijat suosittelevat myös LinkedIn-profiilin tekemistä. Vaikka toisin voisi luulla, LinkedIn ei ole tarkoitettu pelkästään työnhakuun, vaan se on suunniteltu myös erittäin hyväksi kanavaksi verkostoitumiseen ja kontaktoitumiseen; sanalla sanoen asiakkaiden ja kumppaneiden löytämiseen. Näkyvyyttä ei voi koskaan olla liikaa, joten rohkeasti lisäämään kaikki kontaktit mitä ikinä keksit – näin saat heidän kauttaan aina vain enemmän uusia kontakteja. Selkeys, visuaalisuus, kohdentaminen, “laatikon ulkopuolella ajatteleminen”, kaikki nämä kannattaa ottaa kunnolla haltuun. Jaa blogipostauksia, mielenkiintoisia artikkeleita, kuvia ja tarinoita. Älä pelkää kirjoittamista ja oman tarinasi kertomista. Jokainen oppii kirjoittamaan vain kirjoittamalla ahkerasti. Muista olla rehellinen, tilannetajuinen ja oma itsesi – hyvä tarina on parasta markkinointia, sillä se menee suoraan ihmiseltä toiselle ihmiselle. Digimarkkinoinnissa on lopulta kyse kokonaisuudesta ja pitkäjänteisestä, kärsivällisestä työstä. Kun oikea asenne ja oikeanlainen rohkeus kohtaavat, tuloksena on menestys!

Related Post

Lue lisää
Lue lisää
Lue lisää
Lue lisää