"> Markkinoinnin perusteet ja lähestymistapa – Tamperren yrittajanaiset

Markkinoinnin perusteet ja lähestymistapa

Markkinointi

Markkinointi on suunnittelun ja toimeenpanon prosessi, joka kohdistuu konseptin luomiseen, hinnoitteluun, promootioon ja jakeluun. Minkä? Ideoiden, tuotteiden ja palveluiden. Prosessin tarkoituksena on täyttää yksittäisten kuluttajien ja organisaatioiden tarpeet. Jokaisen yrityksen täytyy markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan menestyksekkäästi. Markkinointi on kriittinen työkalu, kun halutaan saada aikaan tietoisuutta, houkutella uusia asiakkaita ja rakentaa kestäviä suhteita. Oikein tehtynä markkinointi voi auttaa lisäämään myyntiä ja luomaan kilpailuetua.

Nykypäivän asiakkailla on mistä valita. Markkinointi käyttää viestinnän ja mainonnan keinoja saadakseen asiakkaat uskomaan, että kyseinen brändi mukaan lukien tuotteet ja palvelut ovat juuri sitä, mitä he tarvitsevat. Vaikka markkinoidaan brändiä, jokaisen markkinointistrategian aspektin pitäisi keskittyä nykyisten ja tulevien asiakkaiden tarpeiden täyttämiseen.

Lähestymistapa markkinointiin informoi myyntitekniikoista, joten viestintä ja yhteistyö tiimin kesken on tärkeää. Kaikilla organisaatiossa pitäisi olla jonkinlainen osa tai ”omistajuus” markkinointikampanjoissa. Markkinointi on ratkaisevan tärkeä liiketoiminnan aspekti ja vaatii tutkimusta, aikaa, suunnittelua ja sopivan budjetin. Tämä artikkeli auttaa sinua ymmärtämään markkinoinnin perusteet.

Seitsemän p:tä

Seitsemän p-kirjainta eli p:tä (englanniksi) ovat joukko tunnistettuja markkinointitaktiikoita, joita voit käyttää missä vain kombinaatiossa tehdäksesi asiakkaita tyytyväiseksi kohdemarkkinassa. Seitsemän p:tä ovat kontrolloitavissa mutta alisteisia sisäisille ja ulkoisille markkinointiympäristöille. Näiden eri markkinointitaktiikoiden yhdistäminen asiakkaan tarpeiden ja halujen kohtaamiseksi tunnetaan ”taktisen markkinointimixin” käyttämisenä.

Digitaalinen markkinointi

Tuote (engl. product) viittaa siihen, mitä myyt mukaan lukien kaikki ominaisuudet, edut ja hyödyt, joista asiakkaasi voi nauttia ostettuaan tavaroitasi ja palveluitasi. Kun markkinoit tuotettasi, sinun täytyy ajatella keskeisiä piirteitä ja hyötyjä, joita asiakkaasi haluaa ja tarvitsee mukaan lukien mutta ei rajoittuen tyyliin, laatuun, korjauksiin ja lisätarvikkeisiin. Voit käyttää R&D:tä (eli tutkimusta ja kehitystä) informoidaksesi uusien tuotteiden kehitystä liiketoiminnassasi.

Hinta (engl. price) viittaa hinnoittelustrategiaan tuotteillesi ja palveluillesi ja siihen, kuinka se vaikuttaa asiakkaaseesi. Sinun tulisi tunnistaa, kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita maksamaan, voittomarginaalisi ja maksutavat ja muut kulut. Houkutellaksesi asiakkaita ja säilyttääksesi kilpailuedun, voit harkita alennuksia ja sesonkihinnoittelua. Tuotteiden hinnoittelusta voi löytää lisätietoa netistä.

Promootio (engl. promotion) tarkoittaa promootioaktiviteetteja, joita käytät tehdäksesi asiakkaasi tietoiseksi tuotteistasi ja palveluistasi mukaan lukien mainonta, myyntitaktiikat, promootiot ja suoramarkkinointi. Yleisesti näihin viitataan markkinointitaktiikoina.

Paikka (engl. place) on se, missä tuotteesi ja palvelusi nähdään, tehdään, myydään tai jaellaan. Asiakkaidesi pääsy tuotteidesi luo on ratkaisevaa ja on tärkeää varmistaa, että asiakkaat voivat löytää sinut. Voit erottautua kilpailijoista myyntitilasi suunnittelulla ja käyttämällä visuaalisia myyntitekniikoita. Vaikka et olisi vähittäismyyntiliiketoiminnassa, paikka on silti tärkeä osa markkinointia. Asiakkaasi saattavat tarvita nopeaa toimitusta tai haluavat ostaa paikallisesti valmistettuja tuotteita. Jos olet aloittamassa uutta liiketoimintaa, oikean toimipaikan löytäminen tulee olemaan keskeinen markkinointitaktiikka.

Prosessi (engl. process) viittaa niihin prosesseihin, jotka liittyvät tuotteiden ja palveluiden toimittamiseen asiakkaille. Tavoite on olla ”helppo, jonka kanssa käydä kauppaa”. Paikallaan oleva hyvä prosessi varmistaa, että toimitat toistuvasti saman standardin mukaista palvelua asiakkaillesi ja säästät aikaa sekä rahaa lisäämällä tehokkuutta.

Fyysisen todistusaineisto (engl. physical evidence) viittaa kaikkeen, mitä asiakas näkee ollessaan tekemisissä yrityksesi kanssa. Siihen kuuluu fyysinen ympäristö, jossa tarjoat tuotteita ja palveluita, layout tai sisäinen suunnittelu, pakkaus ja brändäys. Fyysinen todistusaineisto voi viitata myös henkilökuntaasi ja heidän tapaansa pukeutua ja käyttäytyä.

Huomaa, huomioi ja erotu

Markkinoinnin tavoite on erottua ja tulla huomatuksi. Hyvä markkinointi vetää asiakkaidesi huomiota tuotteisiisi ja palveluihisi. Selvästi määritellyt, hyvin pakatut, kilpailullisesti hinnoitellut tuotteet ja palvelut ovat pohja markkinoinnille. Mitä uudempi olet markkinallasi, sitä kovempaa sinun täytyy työskennellä houkutellaksesi ja pitääksesi uusia asiakkaita. Monet markkinointiaktiviteeteistasi keskittyvät tuotteidesi piirteiden ja hyötyjen kommunikoitiin – kilpailijoihisi verrattuna. Harkitse, mitkä promootioaktiviteetit kohtaavat parhaiten markkinointitarpeesi.

Tuotteiden ja palveluiden promootio on yleisin markkinoinnin muoto. Promootioaktiviteetteihin voi kuulua esimerkiksi mainonta. Voit mainostaa tuotetta, palvelua tai brändiä sanomalehdissä, radiossa, televisiossa, aikakauslehdissä, ulkomainontana ja verkossa.

Promootioaktiviteetteihin kuuluu myös henkilökohtainen myynti tai telemarkkinointi. Tehokas henkilökohtainen myynti on riippuvaista hyvistä henkilöidenvälisistä suhteista ja viestintätaidoista, erinomaisista tuote- ja palvelutiedoista ja kyvyistä myydä tuotteiden hyötyjä potentiaalisille asiakkaille.

Julkisuus on tärkeässä roolissa. Saadaan aikaan lähettämällä medialle, printtimedialle, televisioon tai radioon, tiedotteita, antamalla medialle haastatteluja ja luomalla suusta suuhun leviävää tietoa. Lyhyen aikavälin myyntipromootiot, että markkinoit tuotteita ja palveluja käyttämällä kuponkeja ja kilpailuja. Netistä löytyy myös erityisiä kuponkisivustoja.

Suoramarkkinointi sisältää kirjeiden, sähköpostien, pamflettien ja esitteiden lähettämistä yksittäin valikoiduille kohdeasiakkaille. Suoramarkkinointia seuraa usein henkilökohtainen myynti tai telemarkkinointi.

Voit käyttää mitä tahansa yhdistelmää mainituista metodeista asiakkaidesi tavoittamiseen. Oikea promootiosekoitus auttaa täyttämään asiakkaiden tarpeita, lisäämään myyntiä, parantamaan tuloksia ja parantamaan kykyäsi tavoittaa lukuisia asiakkaita kohdemarkkinallasi.

Toimeksiantaja

Nettimarkkinointi

Verkkomarkkinointi on usein kustannustehokasta ja siitä on tulossa lisääntyvässä määrin tärkeää yrityksille. Erillisen verkkomarkkinointisuunnitelman tekeminen vaihtoehtojen arvioimiseksi ja strategian implementoimisen avuksi on hyvin tärkeää modernilla markkinapaikalla. Ole tietoinen siitä, että verkkomarkkinointi saattaa vaatia erilaista koulutusta kuin muu markkinointi. 2000-luvulla useat liiketoiminnot ovat siirtyneet kokonaan nettiin, huutokauppaa käydään netissä enemmän kuin koskaan, blackjack-pelaaminen onnistuu helpommin nettisivulla kuin kasinolle matkaten, ja jopa deittailu on siirtynyt yökerhoista Tinderiin.

Riippuen liiketoiminnasta, jota pyörität, ja omasta erityisestä markkinointistrategiastasi, sinä ja henkilöstösi saatatte joutua priorisoimaan nettisivujen pyörittämisen ja editoimisen tai sosiaalisen median tehokkaan käytön – ennen kuin opitte kommunikoimaan puhelimitse tai kasvokkain.

Monet menneet verkkomarkkinoinnin työkalut, kuten ponnahdusmainokset, eivät ole enää hyväksyttäviä internetin käyttäjille.  Tehokkaat markkinointikampanjat vaativat joukon taitoja ja tietoa kuten edeltä käy ilmi. Markkinoidaksesi menestyksekkäästi tuotteitasi ja palveluitasi saatat tarvita itsesi ja tiimisi jäsenten taitojen päivittämistä.

Related Post

Lue lisää
Lue lisää
Lue lisää
Lue lisää