Asiakassegmentoinnin Aakkoset

Asiakassegmentointi kuuluu jokaisen yrityksen perustamisen vaiheeseen sekä se on tärkeä osanen koko yritystoimintaa. Ellei yksi tärkeimmistäkin. Se, mihin suuntaan markkinointiin ja myyntiin liittyvät toimet tähdätään ja pusketaan, on kiinni siitä, minkälainen asiakaskunta on. Asiakassegmentointi ei kuitenkaan ole helppoa, sillä monesti kuulee yrityksien miettivät, että meidän asiakkaita ovat kaikki.

Sellaista myynnillistä toimenpidettä ja markkinointitukea liiketavoitteiden tukemiseksi on kuitenkin vaikea rakentaa, jonka kohderyhmä ovat kaikki. Siksi asiakassegmentoinnilla luodaan pohjaa kestävään, tulokselliseen ja taloudellisesti järkevään myyntiin sekä markkinointiin. Kohderyhmiä tulisi analysoida ja löytää omaan liiketoimintaansa, jotta onnistutaan markkinoinnissa. Se, että mainostetaan uusimpia turvakaukaloita autoihin urheiluautoista kertovalle keskustelupalstalle, ei välttämättä toimikaan niin hyvin kuin niiden turvakaukaloiden mainostaminen lastentarvikkeista keskustelevalle kohderyhmälle, vaikkakin autot ovat molemmissa yhteinen tekijä. Siksi koneellisesti tehtyä asiakassegmentointia ei voida tehdä vaan se täytyy yksilöidä ja katsoa kuntoon henkilövoimalla.

Kohderyhmä markkinointi

Se, miten sitä omaa asiakasryhmää sitten lähdetään vakuuttelemaan siitä, että juuri sinun liiketoiminta kannattaa ottaa huomioon on kiinni paljon siitä, miten asiakkaat kokevat palvelustasi hyötyä. Esimerkkinä se, että olet luotettava, ammattitaitoinen ja kokenut ovat usein sellaisia sanoja, mitä vilahtelee niin mainoksissa kuin yritysten sloganeissakin. Se on kuitenkin nykypäivänä niin, että nuo asiat ovat itseisarvoja ja jokaisen yrityksen tulisi olla kaikkea tuota. Siksi sen mainitseminen ja siitä mainonta ei välttämättä erota yritystä enää millään lailla joukosta. Pitäisi keksiä jotain syvempää. Jotain sellaista, joka todellisesti erottuu joukosta. Esimerkiksi ravintola illallista voidaan mainostaa tylsästi niin, että illallinen on maukas ja raikas. Illallinen on tunnelmallinen tai romanttinen. No nämähän ovat myös ravintola-alan itseisarvoja, joten mainos, joka pyrkii houkuttelemaan asiakkaitaan sillä, että he tarjoavat maukasta ja tunnelmallista illallispakettia, ei houkuttele asiakasta suoraan ryntäämään pöytävarauksen kimppuun.

Esimerkkejä

Tällaisessa tapauksessa pitää miettiä joku syvempi merkitys. Joku, miksi asiakas juuri ostaisi sinun ravintolaltasi sen illallisen. Esimerkkinä voi olla esimerkiksi se, että ravintola tarjoaakin puhdasta luomu ja lähiruokaa. Silloin mainonnankin pitäisi keskittyä tähän tunnelmallisuuden ja maukkauden sijasta. Lähiruokaa luomuna, varaa pöytäsi, voi toimia tässä kohtaa paljon tehokkaammin siihen omaan asiakassegmenttiinsä. “Varaa paikkasi luomuruuan ja lähiruuan kehdosta!” Tai muuta vastaavaa hieman erilaisin ja tarkemmin määritetyin silmin muotoiltuna. Kun pohdit sanomaasi, pohdi sitä, mikä on asiakkaan saama hyöty. Jos kyseessä on opettavainen lähiruoka ravintola, asiakkaan ydin hyöty on saada nälkä pois ja nauttia. Siksi asiakas haluaa mennä ravintolaan tai syömään. Asiakas myöskään ei halua tehdä ruokaa itse. Sekin kuuluu ydinhyötyihin, joiden olemassaolo on niin itseisarvo kuin voi olla ravintolassa. Samalla asiakas haluaa käyttää aikaansa syömiseen ja on valmis odottamaan pöydässä ruokaa. Tämäkin arvo on oletus, mikä ei saisi olla koko yrityksen toiminnan ydin vaan on mentävä vieläkin syvemmälle. Kun oletuksena tapahtuvat hyödyt ja asiakkaan arvot on laskelmoitu, on osattava katsastaa, mikä ydin hyöty sieltä löytyy, joka erottaa sinun liiketoiminnan kaikista muista. Tässä kohtaa hyöty voisi olla vaikkapa se, että asiakas saa henkilökohtaista opastusta ja paikan, jossa uskaltaa kysyä lähiruuasta ja ruuan ekologisuudesta tyhmempiäkin kysymyksiä. Ja näin ravintola vastaa sellaiseen kysyntään ja tarpeeseen, joka poikkeaa reippaasti muista alan yrityksistä. Uniikki hyöty, jolle kuitenkin on kysyntää. Siitä on usein liiketoiminnassa kyse. Ja näihin asioihin vastauksia löytää juurikin sieltä asiakassegmentoinnin puolelta.

Related Post

Lue lisää
Lue lisää
Lue lisää
Lue lisää